در دفینه یابی بسیار پیش میاد که ما یک خمره پیدا میکنیم که داخل آن پر شده از خاکی که به رنگ خاکستر می باشد که بسیاری از حفاران بدلیل نداشتن اطلاعات آن را می ریزند و بسیاری دیگر نیز فکر می کنند که نشانه دفینه دیگر می باشد. در صورتی که به این صورت نیست .اون خاک می تواند خاک نقره باشد که به مرور زمان و ماندن در خاک به خاک نقره تبدیل شده است به همین دلیل در مطلب زیر توضیح مختصری در این خصوص میدم.
نقره که خود بر دو قسمت تقسیم میشود.
۱- نقره ساده :
که از آن سکه و مجسمه های زیبا میساختند که اکثرآ با عیار بالا از آن استفاده میکردند و اصطلاحآ به آن نقره پنبه ای می گفتند.
۲-نقره طلاشور :
که از آن بیشتر ظروف و مجسمه میساختند و به نقره چند خط طلا میزدند (عیار میکردند) که عمر نقره زیاد شود. شما میدانید که نقره وقتی به مدت طولانی بماند به صورت خاک نقره میشود و از بین میرود. نه اینکه ذات نقره از بین برود بلکه اکسید میشود و به صورت خاک نقره باقی میماند ولی نقره هائی که طلا شور میشدند بسیار سالمتر از نقره خالص باقی میماندند و به همین دلیل هست که کاهی اوقات در حفاری ها در خمر ها فقط خاک نقره یافت میشود.
سه جوش :
بعد از اینکه سختیهای هفت جوش نمایان شد و برای همه هنرمندان کار با آن مشکل بود آلیاژ سه جوش درست شد که کار با آن بسیار راحت تر از هفت جوش بود. این آلیاژ از ترکیب طلا ، نقره و مس ساخته میشود که قلم خوردن آن خیلی راحت تر از هفت جوش بود ولی باز هم از فلزات دیگر محکمتر و سخت تر است و یکی از دلائلی که نقره را طلا شور میکردند همین سختی آلیاژ هفت جوش و سه جوش بود.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: پودر نقره خاک, نقره سکه, نقره سه جوش, گنج یابی ,نقره در گنج یابی, نقره طلاشور, هفت جوش
روزانه دوستان سوالات زیادی را در خصوص دفینه های مخفی در غار می پرسند که در فلان غار چگونه دفینه گذاری شده و یا این که چند اتاق در آن غار قرار دارد. و یا اینکه در چه نوع غارهایی دفینه وجود دارد یا محل سکونت چگونه هست.برای یافتن گنج خیلی از چیزها تاثیر دارد یکی از آن ها غار های موجود است در کل غار ها به چند دسته تقسیم می شوند و هرکدام دارای گنج های متفاوتی هستند. یا اینکه آیا فلان غار دستکند هست یا طبیعی.
به طور کلی غار فضای خالی زیرزمینی است با حداقل یک دهانه به خارج از پوسته زمین که هیچ گونه ابعاد خاص و مشخصی ندارد و گاهی در داخل زمین قرار دارد و یا گاهی در دل صخره ها، غارها از نظر
? تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شوند:
الف – غارهای طبیعی
ب – غارهای مصنوعی (دست کن)
غارهای طبیعی:
۱- غارهای بوجود آمده بر اثر نفوذ آبهای اسیدی در لایه های آهکی (که ۹۸% غارهای موجود از این روش بوجود می آیند)
۲- غارهای بوجود آمده بر اثر فرسایش امواج
۳- غارهای بوجود آمده بر اثر زلزله و چین خوردگی های لایه زمین
۴- غارهای آتشفشانی
۵- غارهای بادی
۶- غارهای یخی
? غارهای مصنوعی:
غارهایی که توسط انسان بصورت حفره هایی در دل صخره ها با هدفی خاص بوجود آمده اند.
۱- غارهای بوجودآمده بر اثرنفوذ آب اسید دار در لایه آهکی:
غارهای بوجود آمده بر اثر نفوذ آب اسید دار در لایه آهکی به طور کلی بر اثر هوازدگی فیزیکی و عملکرد نیروهای داخلی و سستی سطوح لایه بندی سنگها، شکستگی ها و ترکهایی در بخش های سطحی پوسته زمین بوجود می آید و از نظر ترکیبات شیمیایی بر اثر نفوذ آبهای اسید دار حاصل از ریزش های جوی و حل دی اکسید کربن موجود در هوا در مسیر ترکها و شکستگی های بوجود آمده در مناطق با جنس کانیهای کربناتی و تداوم جریان آب در آن عمل انحلال کربنات کلسیم غیر محلول بوسیله آب اسید دار صورت می گیرد و بی کربنات کلسیم محلول تولید می شود.
۲- غارهایی که بر اثر زلزله و یا چین خوردگی زمین بوجود می آیند:
گاهی توسط زلزله یا بر اثر حرکات و جبنشهای زمین ساختی، شکاف هایی کم و بیش بزرگ در کوهها ایجاد می شوند گاه نیز عمل نفوذ آب در آنها موجب بوجود آمدن استالاکتیت و استالاکمیت و سایر تزئینات اهکی می شود و این غارها از نظر شکل نامنظم بوده و در مواردی داخل شدن به آنها بسیار خطرناک می باشد در این غارها خرده سنگهای اطراف به طور آراسته طبقه بندی نشده و اغلب روی لبه ریزش قرار دارند و هر لحظه امکان فرو افتادن آنها می روند مانند غار (اسپهبد خورشید) در ۲۷۰ کیلومتری تهران در ناحیه دو آب سواد کوه استان مازندران و بورنیک
۳- غارهای بوجود آمده بر اثر فرسایش امواج:
امواج و فشار ناشی از ضربه های موج بر روی لایه های نرم به مرور زمان طولانی می تواند حفره هایی را بوجود بیاورند از این دسته غارها می توان به غارهایی که در بین تشکیلات مرجانی زیر آبی اشاره کرد.
۴- غارهای آتشفشانی (لاوا):
در اثر جریان مواد مذاب که از دامنه ها به پایین سرازیرند و زمانی که لایه رویی این گدازه ها بر اثر مجاورت با هوا زودتر سرد می شود، لایه زیری در حال حرکت است در نتیجه بعد از اتمام جریان فاصله هایی مابین لایه رویی و زیرین ایجاد می گردد که البته بخارات آب و گاز نیز در ایجاد فاصله بین این دو لایه دخیل هستند در نتیجه غاری تونلی بوجود خواهد آمد که غاری با دیوارهای صیقلی خواهیم داشت مانند غار ایوب در بخش شهر بابک در جنوب خاوری شهر یزد.
۵- غارهای بادی:
این دسته از غارها بر اثر فرسایش تدریجی بوجو می آیند. جریانات هوایی شدید که ما آن را باد می نامیم همراه خود ذرات ریز ماسه و شن را در سرعت های بسیار زیاد بر روی سنگها می کوبد و به تدریج در آن قسمت بر اثر فرسایش و اصطکاک حفره ای ایجاد می گردد که معمولاً نیز زیاد بزرگ نیستند.
۶- غارهای یخی:
این دسته از غارها معمولاً در ارتفاعات یافت می شوند و بر اثر جریانات شدید هوای سرد در داخل این غارهای کوچکترین ذرات آب به بلورهای یخ تبدیل می شوند و همیشه دمای آنها زیر صفر می باشد مهمترین این غارها بیشتر در کوههای آلپ یافت می شوند و به غارهای دنا و یخ مراد می شوند اشاره کرد.
?غارهای مصنوعی:
غارهای دست کن و یا دست ساز مانند غار قلعه جوق در اراک – غار اسک در جاده هراز – غار کوگان لرستان، این دسته از غارها به صورت مصنوعی و به دست انسان در دل سنگ ها و یا کوه ها کنده شده اند تا مورد بهره بردرای و استفاده قرار گیرد. کلاً این دسته از غارها بر اساس ۵ هدف اصلی و یا نیاز ساخته شده اند.البته در بعضی موارد این غارها چند کاربردی نیز بوده اند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: اتاقک مخفی, تله شیمیایی, تله فیزیکی, دفینه غار, دفینه غارها ,غار, غار بادی, غار دستکند, غار طبیعی, غار مصنوعی, غار مصنوعی یا غار دستکند, غار یخی
در ایران باستان از نماد های بسیاری برای دفینه استفاده می کردند تا به دفینه ای که گذاشتند برسن و آن را گم نکنند.برخی از این نشانه ها و آثار مستقیما ما را به هدف می رساند و گویای همه چیز بود و برخی دیگر از یک آثار اصلی و چند نشانه و علامت فرعی استفاده می کردند و با بررسی چند آثار و علایم به مکان اصلی هدف و دفینه یا گنج می رسیم.برخی از این سنگ نبشته ها یا آثار اصلی و برخی دیگر فرعی هستندو در رسیدن به آثار اصلی و جهت نما بودن و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.
نشانه تیر جهت می دهد. جهت حرکت را نشان می دهد. نشان تیر یافته شده باید به خوبی بررسی شود
۱- ساق های تیر اندازه گیری می شود. کوتاه و بلند آن تشخیص داده شده، و به اندازه تفاوتشان و در جهت ساق بلندتر، قدم برمی داریم.
در آخرین قدم برداشته شده، جستجو انجام می شود.
۲- ساق سمت چپ تیر اندازه گیری می شود، هر سانتی متر به معنای یک قدم می باشد. در جهت ساق باز، کاوش انجام می شود.
۳- ساق سمت راست تیر اندازه گیری می شود، هر سانتی متر به معنای یک قدم می باشد. در جهت پر باز، کاوش انجام می شود.
۴- اگر ساق های تیر برابر باشند، ۷۰ قدم عقب تر رفته، در منطقه مربوطه کاوش انجام می شود.
نظریه دیگر درمورد نشانه تیر و پیکان:
تیر معمولا به جنگل، راه، مزار های بزرگ، معبد و مزارهای تاریخی اشاره دارد.
این نشانه ها را باید به خوبی درک کرده و رمزگشایی کرد؛ تیر ساده و صاف، ۱۷ قدم مسافت را معنا می دهد.
۱۷ قدم جلوتر، دومین نشانه می تواند اندازه و مقیاس بدهد.
نشانه های تیر در دفینه :
تیر ها به چهار نوع قابل مشاهده می باشد. با این حال، قبایل ترک ها این تیرها را به شکل نماد نیز استفاده کرده اند.
پیرامون اینکه تیرها به معنای دفینه می باشند یا نه، باید تاریخ منطقه به خوبی مشخص شود.
تیر سلاح جنگ بوده و نشانه جهت دهنده می باشد. اگر متعلق به اقوام ترک ها نباشد قطعا نشان دفینه می باشد.
اگر تیر کوتاه باشد، نواحی نزدیک و اگر بلند باشد نواحی دورتر جستجو می شود.
گاها نیز به عنوان نشانه کمکی استفاده شده و بعضا برای گمراه کردن استفاده شده است. ولی معمولا نشان دهنده جهت و میزان دوری می باشد.
نظریه دیگر در مورد نشانه تیر و پیکان :
در جهت تیر و یا مخالف آن باید ۲۰ قدم رفته شود. (تقریبا ۱۲ متر و ۴۰ سانتی متر) تیر ها میتواند از هر دوره ایی مانده باشد و جهت می دهد.
جهت تیر و همچنین تفاوت ساق هایش نیز جهت دهنده می باشد. وضعیت زمین همیشه عنصر تعیین کننده نقش می باشد. به همین دلیل، جستجوی زمین، و درک خوب اینها، می تواند نقش مهمی را بازی کند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آثارشناسی, دفینه, آثارشناسی فلش تیر, تیر و پیکان, علامت فلش در گنج یابی, فلش, فلش حکاکی شده, نشانه تبر حکاکی شده در گنج یابی, نشانه تیر حکاکی شده در گنج یابی
یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مکان های حفاری در گنج یابی و باستان شناسی حفاری تپه های باستانی یا تومولوس ها هستند که هم زمان بر هستند و هم بسیار پر هزینه . چرا که از معماری پیچیده ای برخوردارن و نمیشه به راحتی به اتاق های اصلی آنها دست پیدا کرد.اطلاع از نوع معماری و پلن آنها بسیار مهم و حیاتیه.
تومولوس ها به دو شکل مشاهده می شوند :
۱- مزارهای با اتاق های زیاد:
ما به اینها تومولوس های خانوادگی می گوییم، ورودی داشته، به اتاقهای مزار توسط تونل های از قبل ساخته شده وارد می شدند و هر کدام از افراد خانواده که می مرند از این تونل ها وارد شده و مرده را در کنار جسد های دیگر می گذاشتند.
۲- تومولوس های تک اتاقه:
در این گونه تومولوس ها، تونل و یا ورودی وجود ندارد. ارتفاع تومولوس ها و لایه های آن به ما نشان می دهد که تومولوس ورودی دارد یا نه، و در مورد ثروتمندی فرد به ما اطلاعات می دهد.
ورودی تومولوس :
ورودی های تومولوس ها در جهت جنوب غربی و شمال شرقی بوده و اگر قرار است که این تومولوس ها با روش برش یک چهارم حفر شوند، اول باید برش طرف جنوب غربی انتخاب شود، اگر نتیجه ندهد، برش جهت شمال شرقی باید انتخاب شود.
در بعضی تومولوس ها به جای اتاق قبر در زمین، صندوق های قبر تابوتی پیدا می شود، در بعضی از آنها سیستم تله و یا گمراه کننده هایی قابل مشاهده می باشد.
گمراه کننده ها :
بر روی قبر اصلی یک اتاق خالی درست می کنند و تونل هایی که به اتاق های تقلبی راه دارند و در بعضی از آنها نیز هدیه ها در اتاق دیگری می باشد.
همانطور که در گوردخمه ها وجود دارد، در بسیاری از مزارهای تومولوس ها نیز در زمان خودشان غارت هایی صورت گرفته است.
از تومولوس ها، طلاهای درخشانی که دفینه یابان انتظارش را دارن پیدا نمی شود، از تومولوس ها اشیایی که شخص مرده در طول حیاتش از آنها استفاده می کرده پیدا می شود
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: انواع تومولوس, تپه های باستانی, تله های موجود در تومولوس, تومولوس, تومولوس تک اتاقی, تومولوس چند اتاقی, تومولوس دارای اتاق های زیاد, تومولوس های خانوادگی,سیستم گمراه کننده تومولوس, گنج و دفینه در تومولوس, مزار
از مکان های مورد علاقه گنج پژوهان مقبره ها هستند چرا که از قدیم الایام مقبره ها جزء پربار ترین مکان ها محسوب می شده است. در ایران باستان رسم بر این بوده که افراد را با اموالش دفن می کردند و بر این باور بودند که مردگان در دنیای دیگر به این اموال نیاز دارند. بنابراین هر اموالش را همراه جنازه دفن می کردند و مقبره هایی از قبل برای آنها درست می کردند و محل قرار گرفتن اموال و جنازه را برای آنها طراحی می کردند. البته ناگفته نماند که این مقبره ها بیشتر برای پادشاهان و امرا و بزرگان تعبیه می شده و افراد عادی فقط در قبر به شکل معمولی دفن می شدند که ما آنها را به اسم قبر گبری می شناسیم . طوریکه حتی یک وسیله قیمتی کوچک هم بود در کنار جسد افراد عادی هم قرار می دادند. الیته کلک های مختلفی هم در گذشته برای پنهان کردن دفینه ها در گذشته استفاده می شده .یکی از معروف ترین و مناسب ترین مکان ها برای پنهان کردن دفینه مقبره های ساختگی بودند. دلیل اهمیت این مقبره به یک نکته مهم بر میگردد : جوامع های ارمنی از مهم بودن مقبره ها و قبر ها برای مسلمانان آگاه بودند و به همین دلیل اشیای گرانبهای خود را در این محل ها پنهان می کردند و مطمئن می شدند که کسی سراغ آن ها نمی رود. یکی از روش های آن ها برای محافظت از این مزار ها ، گذاشتن اسم افراد مقدس بر روی آن ها بود تا مسلمانان به دلیل اعتقادات خود اقدام به باز کردن قبر ها نکنند. البته در این مورد هم باید دقت کنید امکان دارد به اشتباه مزار یک مسلمان را به اشتباه انتخاب کنید. بهتر است در مورد مزار بودن و یا نبودن و وجود دفینه در مزار قلابی تحقیقات کافی داشته باشید. مزارهای قلابی معمولا دراز بوده و با قبله ها هماهنگ نیستند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: دفینه قبر گبری, دفینه مقبره, قبر گبری, مقبره پادشاهان, مقبره های باستانی,مقبره های جعلی, مقبره های ساختگی در دفینه یابی, هدایای مقبره
در گذشته ما گورستانهای دسته جمعی نیز داریم که متعلق به افراد مریض است. در جاهائی که وبا یا طاعون می آمده جنازه افراد را به صورت دسته جمعی دفن میکردند. در همینجا یک مطلب بسیار مهم را برایتان بگویم و آن اینکه کسانی که قبری را میشکافند خیلی باید مواظب باشند و بفهمنه که جنازه مریض هست یا نیست و حتماٌ باید استخوان شناس باشند و یا بتوانند استخوان اشخاص مریض را از استخوان افراد سالم تشخیص دهند تا با مشکلی مواجه نشوند.
همیشه وقتی میخواهید قبری را باز کنید حتماٌ از دستکش و ماسک حسابی استفاده کنید.
جنازه هایی که در غارها و زاغه ها میباشد و جنازه هایی که در صحرا میباشد و جنازه هایی که در کوهستانها میباشد از نظر ماهیت کاملاٌ با هم متفاوت است.
هر قبرستان و هر گوری دارای اموال نمی باشد. چون بسیاری از مردم فقیر بوده اند و بدون اموال دفن میشدند.
در هر قبرستان تعدادی قبر سلطانی وجود دارد که دارای اموال میباشند که باید بتوانید آنها را تشخیص دهید و از روی بعضی شواهد تشخیص آنها امکان پذیر است.
اکثر گورستانها در سینه کشی ها و کنار رودخانه ها میباشد. در بسیاری از قبرستانها یک چهارطاقی نیز میباشد که نشان میدهد در میان آن چهار طاقی شخص مهمی فوت کرده است و اکثرا دارای اموال میباشند.
در ایران قبرهای یهودی نیز بسیار است که نوع قرار کرفتن سنگ آنها متفاوت است و میتوان از روی سنگ قبر فهمید که این قبر متعلق به یک یهودی است.(سنگ قبر یهودیان دارای فلش است).
و مطلب آخر در مورد کسانی که به حفاری میروند و میگویند در سه متری یا چهار متری یک طابوت طلا یا یک جنازه مومیایی پیدا کرده ایم. اینها همه دروغ است. شخصیتهایی را که در طابوت طلا یا نقره یا سنگ یشم میگذاشتند همیشه در عمق بالای بیست متر دفن میکردند. و در عمق کم اینکار انجام نمیشد. برای این جنازه ها حتماٌ اطاقی از ساروج درست میکردند و آن را آنقدر پایین میبردند که از گزند جانوران خاک به دور باشد و همچنین دزدان نتوانند گزندی به جنازه و اموال آن بزنند. در کنار این جنازه ها حتماٌ اموال فراوان وجود دارد و کنیزان و نوکران آنها را نیز با جنازه اربابشان زنده به گور میکردند. پس اگر کسی گفت جنازه ای در آورده بدون اموال بدانید که احتمال دروغ گفتن آن زیاد است.
قبرهای گبری معمولا در نقاط بلند و روبه دره قرار دارند. اکثرآ دارای جنس هستند روی هر قبر با تخته سنگ پوشانده میشده که حتی با یک میلگرد هم میتوان قبر گبری را پیدا کرد….در فقیرترین قبر انان یک یا دو کاسه سفالی قرار دارد و قشر متوسط و پولدار انان لوازم شخصی انان هم قرار داده میشد مانند زیورالات،خنجر،سپر و در معدودی از انان نسخه گنج مربوط به اموال شخص مرده و در برخی از انان اسب یا قاطر یا سگ شخص هم با او بخاک میسپردند(این اجناس فقط بخاطر اعتقاد مردمان آنزمان به زندگی پس از مرگ بوده)
بالاترین قبر گبری مربوط به موبد و سردار انان میشد که در اول صف قبرها قرار میگرفت و در عمق نسبتآ بالایی نسبت به سایر قبرها میبود و داخل قبر و بیرون زیر خاک اطراف قبر هدایایی قرار میگرفته..در قبرهای گبری بیماریهای مسری وجود دارد که بعد چندهزار سال هم از بین نمیرود..مواظب باشید و با پوشش کار کنید…….
آثار کشفشده از خانههایی که مرکز مبادلات اشیای باستانی بهصورت غیرقانونی و بازار سیاه است، عمدتا در موزههای شمال کشور نگهداری میشوند که نمونههایی از آنها در موزه آمل نیز قابل مشاهده است، با این تفاوت که به گفته یک استاد باستانشناسی در دانشگاه محمودآباد، محل کشف اشیای باستانی فروختهشده در معاملات زیرزمینی قاچاقچیان آثار باستانی، آمل نوشته شده است. در حالیکه بسیاری از این اشیا از گورستانهای باستانی و توسط همان قبرکنها بیرون آمده است. قبرکنهای شمال کشور بسیار متفاوت از گورکنها با زندگی در گورستانها و شناسایی قبرهای تاریخی در شمال کشور -که نظارت بر محوطههای باستانی و آثار تاریخی آن بسیار ضعیف است- به خرید و فروش غیرقانونی آثار باستانی کشور مشغول هستند بدون آنکه برای زندگی در گورستانها مورد مواخذه قرار بگیرند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: اتاق ساروجی, اموال پادشاه, تومولوس, چهار طاقی, دخمه ,روشهای حفاری, قبر گبری در گنج یابی, ساروج ,قبر, قبر اشکانی, قبر گبری, گوردخمه ,مفرغ ,نسخه گنج, هدایای قبر
بارها پیش می آید که در حین حفاری در قلعه ها به چاهایی برخورد می کنیم که کار حفاری را سخت و گاها متوقف می کند و در بسیاری از این موارد حفاری چاها سخت و دشواره و خطرناک و اکثرا ریزشی هستند که جان حفاران را تهدید می کند. حال ببینیم که این چاها چگونه باید حفاری و رمز گشایی شوند.
در قدیم از بعضی از چاه ها به عنوان پناهگاه و راه های ورود و خروج قلعه ها و تپه های باستانی که به عنوان قبرستان و یا حتی قلعه های خاکی دیدبانی بود استفاده میشد .شما در اکثر مکانها این چاه هارا مشاهده میکنید که کاملا خشک هستند و به این می اندیشید که این چاه برای چی بوده در صورتی که کاملا خشک است
کاربرد چاه در گذشته
در گذشته به دلیل جنگ های مکرر و حمله دزدان و دولت های بیگانه و حتی جنگ های داخلی به قلعه های نظامی اساتید و معماران به این فکر افتاند که در این قلعه ها راهی را طراحی کنند که در موقع حمله و یا فتح قلعه بتوانند راه فرار ی برای افراد سلطنتی داخل آن داشته باشند و یا از آن به عنوان پناهگاه اسفاده کنند که دشمن هم به ان شک نکند پس این چاه ها را طراحی کردند و خوب هم جواب داد و کسی هم به این چاه ها شک نمیکرد و همه آن را به عنوان چاه خشک شده و یا از کار افتاده می پنداشتند و همین باعث شد که کم کم این طرح در قدیم جا بیفتد و از آن به عنوان چیزهای دیگه هم استفاده شود به خصوص مخفی کردن دفینه در این چاها .
طراحی چاهای قدیمی که به منظور محل دفینه استفاده می شده بسیار متفاوت بودند که در ادامه به آن می پردازیم.در این چاه ها قانون خاصی رعایت میشد که یک نمونه آن عمق مشخص آن بود که یا ۱۳ متری بود یا ۳۳ متری و تعداد کمی هم ۶ متری و نمونه دیگر آن طرح ساختار آن بود که به صورت قیفی یا گرد و یا مستطیلی بود و راهی از زیر این چاه ها باز میشود که در اول به صورت اتاقی خالی میباشد که بعضی از این اتاق ها تو در تو و بعضی هم طاق دار هستند ولی قانون اکثر آنها یکی است و از پشت یا سقف اتاق راه باز میشود و به راه و یا تونل متصل میشود جلوی اکثر این تونل ها سنگی عظیم نهاده شده که راه را مسدود کرده و اول راه به صورت شتر گلویی میباشند که آب به داخل نفوذ پیدا نکند و در ادامه راه تله و در آخر هم به اتاق اصلی که اتاق دفینه میباشد راه پیدا میکند .یک سری از این چاه ها در کمره بار دارند قسمتی که قیفی شکل است و رنگ و یا آجر در آن قسمت فشرده تر است . و از نشان خاصی در آن استفاده میشود مانند کمان و فلش و … .
نشانی که در بالا برای این چاه ها استفاده میکنند به چند صورت است :
۱- درخت قدیمی و کهنسال که چاه در زیر درخت و یا جلوی آن است و یک قبر هم در جلوی درخت وجود دارد و قبر متعلق به آخرین شخصی است که جانش را در این راه گرفتند که مکان فاش نشود .
۲- وسط قلعه های خاکی عظیم و یا کنار قلعه های واقعی نظامی و کنار سنگ های عظیم الجثه . آثاری که نشان دهنده این چاه ها میباشد علامت مربع روی سنگ به صورت فرو رفته و یا سوراخ به صورت تکی روی سنگ های تراش خورده میباشد . اکثر این چاه ها هم به صورت دست چین با حاک پر شده اند .
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: تپه های باستانی,تومولوس ,چاه آب,چاه خالی, چاه قلعه, چاه های دفینه, دفینه چاه, دفینه قلعه ها, راه تومولوس, راه ورودی قلعه, کاربرد چاه در گذشته, گنج داخل چاه ورودی, تومولوس
در بسیاری از نقاط ایران گوردخمه های فراوانی دیده می شود که بر اساس باور های دوران زرتشتیان ساخته شده و امروز بسیاری از آنها سالم و بکر در سینه کش کوه ها دیده می شود.در ایران باستان ، زرتشتیان معتقد بودند که نباید جنازه ها دفن شوند چون باعث آلودگی عناصر چهار گانه طبیعت (آب ،باد،خاک و آتش )می شود بنابر این از دخمه ها برای جمع آوری و نگهداری اجساد استفاده می کردند.
بخشهای مختلف دخمه
۱-جاده دخمه؛ ۲- درب سنگی یا آهنی دادگاه؛ ۳- كتیبه دخمه؛ ۴- حلقه مردگان مرد؛ ۵- حلقه مردگان زن؛ ۶- حلقه مردگان كودك؛ ۷- استودان (استخوان دان) یا سراده
پس از آن كه بدن مرده را به درون دخمه می گذارند، پرندگان لاشخور در مدت كوتاهی كه از یكی دو ساعت بیشتر نمی شود، همه گوشت بدن مرده را می خورند و استخوان ها را باقی می گذارند.
پس از این كه گوشت مرده، خورده شد، ماموران دخمه، استخوان های خشك شده را در چاهی كه در وسط دخمه قرار دارد می ریزند و روی آن آهك و گوگرد یا تیزاب می ریزند تا {استخوان ها} بسوزد و خاكستر شود و به وسیله آب باران به چهار چاهی كه در چهار طرف چاه اصلی است برود.
بدنه چاه اصلی با سنگ و سیمان پوشیده شده است تا مادام كه استخوان ها در آن جا است و هنوز به وسیله آهك و گوگرد متلاشی و پاك نشده، میكروب به خارج سرایت نكند. بعد از آن كه استخوان ها، خاكستر و ضد عفونی شد، به وسیله آب باران شسته شده و به چاه هایی كه ته آن ها از شن پوشیده شده می رود و در حالی كه در وسط راه از چند دستگاه صافی و پاك كننده نیز رد می شود به زمین فرو می رود.
بنا بر عقاید زرتشتیان دفن مردار موجب آلودگی عنصر مقدس خاک میگردید.دیده شده که بسیاری از مردگانی را که در قدیم در دخمه میگذاردهاند، روزهای بعد زنده شده و به میان جماعت بازگردانیده میشدند!
این موضوع هم لازم به ذکر است که در دین زرتشت ناراحتی و شیون برای مردگان کاری ناپسند و شدیدا منع شده است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آیین تدفین, استخوان دان, استودان, دخمه, دفن زرتشتیان, زرتشتیان, قبر گبری, گبریان, گوردخمه, گوردخمه زرتشتی
مرگ مرموز ترین ،ناشناخته ترین ومهم ترین درد بشر در طول تاریخ بوده است،او برای دست یابی به جاودانگی، تلاش زیادی کرده و به ایجاد بناهای باشکوهی دست زده که بخش قابل توجهی از آنها پا برجاست. در مقاله” آرامگاه در ایران[۱]”بطور مفصل به بررسی آرامگاه هاو بناهای آرامگاهی دوران پیش از تاریخ ،مادها، هخامنشیان ،پارتها ،ساسانیان و دوره اسلامی پرداخته که در اینجا از تکرار آن خودداری کرده و در این مطلب به معرفی چند گورستان تاریخی اکتفا می کنیم.
همانطور که در زندگی اجتماعی واقعیت هائی چون اختلاف طبقاتی،قشر بندی اجتماعی و جنسیت بسیار تعیین کننده هستند در گورستان نیز، این عوامل بصورت بارزی خود نمائی می کنند به عنوان نمونه بناهای یاد شده در بالا برای افراد برگزیده ساخته می شدند و مردم عادی از آنها بی بهره بودند.ولی مردم نیزبرای ماندگاری، راه خود رایافتندو با توجه به اینکه سنگ مصالحی با دوام و مقاوم است از آن برای نشان گور خود استفاده کردند. سنگ های گور تندیس های متنوعی هستند که در نقاط مختلف به شکل های گوناگون دیده می شوند. شکل ها، نقش ها و نوشته های روی سنگ های گور دنیائی از ناگفته ها را در دل خود پنهان کرده اند بطوری که پژوهش بر روی هر گورستان بطور کامل و مجزا ضرورت دارد. اصولا”گورها و روش تدفین در هر سرزمین و در هر دوره تاریخی، نشانگر نوع اعتقادات، آداب و رسوم، سنت ها و باورهای یک قوم یا مردم یک سرزمین بوده ،گورهای کشف شده درمحوطه های تاریخی ،پژوهشگران را به کوره راههای متروکه تاریخ راهنمایی می کنند و به پرسش های آنان پاسخ می گویند.
برخی از سنگ گورها که بیشتر به دوران اسلامی تعلق دارند دارای تزئینات ویژه ای شامل آیات قرآنی با خط کوفی ونقش های تزئینی و اسلیمی وگاهی مشبک هستند، هر چند که آن تزئینات، تجملی در حد بناهای گفته شده ندارند، ولی آنها نیز به اقشار برگزیده جامعه تعلق داشته اند به عنوان مثال می توان سنگ گورهای تکیه هفت تنان شیراز، سنگ گورهای عمارت باغ نشاط لار، سنگ گور موجود در مقبره شیخ کلخوران اردبیل و یا سنگ گور”ابی سعدبن محمدبن احمد کدوک” که در موزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می شود رانام برد، ولی در این پژوهش بیشتر به نمونه های مربوط به عموم مردم پرداخته شده است.
همانطور که گفته شد سنگ گورها بسیار متنوع هستند و آن ها را می توان به ترتیب زیر طبقه بندی نمود:
۱- سنگ گورهای افقی که هم سطح زمین بوده و گاهی از سطح زمین کمی بلند تر هستند مانند بسیاری از گورهای استان مرکزی. این سنگ گورها بیشتر برنگ سیاه،خاکستری وگاهی سفید هستند.
۲- سنگ گورهای عمودی یا محرابی که بیشتر شکل منظمی دارند مانند گورستان هفشجان، سفید چاه، تربت جام، تایباد و بستک.
۳- سنگ گورهای عمودی ساده و بدون نقش مانند نشتیفان.
۴- سنگ گورهای صندوقی مانند سنگ گورهای هفشجان، عمارت نشاط لار، مقبره شیخ کلخوران اردبیل، تکیه هفت تنان شیراز و بستک لارستان.
۵- سنگ گورهای تندیس وار مانند شیر، قوچ، اسب و انسان سنگی که به ترتیب در خوزستان، هفشجان، چا لشتر و مشکین شهر موجود است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: انواع سنگ قبر, سنگ مقبره, قبر گبری, نماد قبر
در گذشته برای مخفی کردن دفینه های خود از اصول و مبانی خاصی استفاده می کردند تا از این طریق به بهترین نحوه برای نگهداری از اموال خود محافظت کنند این اصول بسته به دوره تاریخی ،مناطق جغرافیایی و آداب رسوم ملت ها و اقوام مختلف متفاوت هستند.
یهودیان= شمال شرق و جنوب شرق غیر یهودیان= شمال غرب و جنوب غرب
و اما در جهت های دیگر نیز استفاده میشده مثال شمال-جنوب-شرق-غرب و عمدتا بر این منوال بوده :منازل-عبادتگاه-سد-چاه-حدود بین قبایل
اشاره ها بر ۳ نوع تقسیم می شوند
-۱ اشاره های توجیهی
-۲ اشاره های تکمیلی
-۳ اشاره های تثبیتی
اشاره های توجیهی در دفینه یابی :
مسافت و طول هدف تا اشاره با دلایل معین مشخص شده که میتوان به این اسامی اشاره کرد عقرب-پای حیوانات و انسان یک جوغن (منظور از جوغن مربع دایره مستطیل و غیره میباشد) مارمولک-پرندگان و شتر را نام برد
اشاره های تکمیلی در گنج یابی :
اشاره های تکمیلی به نوعی وابسته به اشاره های توجیهی هستند و در واقع بعد از مشخص کردن مسافت و متراژ اشاره های توجیهی میشود به اشارهای تکمیلی رسید که در بعضی اوقات تا ۱۸۰ درجه مسیر را تغییرمی دهند و ممکن است که هیچ گونه اشاره و نشانه ایی برای رفتن به طرف هدف نداشته باشند و در اینجا باید از تجربه و مهارت شخصی استفاده نمود و اشاره های تکمیلی میتوان به این موارد اشاره برد جوغن شامل مربع دایره وغیره- شیار-کله و یا سر میخ-زبان مار-دم عقرب-صلیب و عقرب-یک حرف الفبا در کنار یک عقرب-پای اسب-عکس گوش رو صخره-لاک پشت و مربع های آن
علائم و نشانه های اشاره های تثبیتی در گنج و دفینه :
این اشاره ها بر روی صخره نقش بسته میشوند و هدف زیر و یا در یکی از کناره های اشاره قرار میگیرد و کالً از سه متر مربع بیشتر دورنیست ومعموال درزیر خاک بصورت اتاق قرارمیگیرد و دربعضی اوقات یک سنگ کوچک دیگر بر روی این صخره وجود دارد که از هر طرف به آن نگاه کنید بصورت دایره دیده میشود .
از اشاره های تثبیتی میتوان به این مورد اشاره داشت مار بدون چشم – حرف ال برروی صخره عقرب و یک نشانه اویک حرف اافبا- جوغن و یک صورت انسان- صلیب کوچک که ضلع های آن مساوی باشد سنگ یا صخره روشن تقریبا به قرمز کم رنگ – عکس آهو که سرش روبه پایین است -مرغ همراه با تخم هایش- پا همراه با انگشتان بصورت مساوی- جوغن برعکس- شتر پارک شده یا نشسته که سر آن انحنا دارد- زن حامله- شیاری عمیق که طول آن بیشتر از ۷۰ سانت باشد – و جوغن هایی که شکل خاصی دارند.
اشاره های بیزانسی و یهودی شامل مار- ستاره- شمعدان- هلال ماه شعله آتش- شمشیر و خنجر- مثلث-دایره- شیارقوس دار
اشاره های روم و بیزانس- بیشتر از رموز حیات استفاده می کردند حیوانات شامل – لاک پشت – مارمولک – قورباقه – عنکبوت – سوسمار- شیر- شتر-گوسفند انواع مارها پرندگان شامل- جغد- شاهین -گنجشک و قناری-کبوتر
اعضا حیوانات- سر شیر- سر گوسفند – سرشتر- پای شتر- نعل اسب- پنجه پرندگان – اعضا انسان- صورت دست -چشم – پا – اعضا تناسلی رموز دینی- خورشید – صلیب – تاج – خنجر و غلاف – مثلث – دایره – شیار -شیار قوس دار
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آثارشناسی, جهت یابی در گنج یابی, دفینه یهودیان, گنج ,گنج یابی